tell me more tell me more

“Tell me more” fra Norge

April 2014
Af Dorte Täby


I marts 2014 holdt itSMF Norge deres 13. konference under navnet “ITIL – tell me more, tell me more”. Vi var en lille flok, der drog derop for at se, hvad det er de nordmænd kan, som gør deres konferencer til en bragende succes hvert år - med 630 deltagere og sponsorer, der står i kø for at få lov til at være med.

Konferencen blev afholdt på Hotel Oslo Airport Gardermoen, hvor der var god plads til de godt 600 deltagere. Inspirationen til temaet “ITIL – tell me more, tell me more” er hentet fra Grease musicalen fra 1978. Overalt osede stemningen fra den tid, mens musikken flød ud af højttalerne. Tell me more, tell me more.

Hele 16 sponsorer udstillede på et stort fællesområde. Alle stande var bygget op som små åbne rum, som vi kender det fra messer. Det gav sponsorerne rig mulighed for reklame, konkurrencer og personlig snak med potentielle kunder - i en hyggelig atmosfære. I midten af lokalet var der en Barista-kaffebar, og når man stod dér i den lange kø og ventede på, at det blev min tur, var der rig mulighed for at mingle med de andre deltagere, der var mødt op fra nær og fjern.

Sponsorerne holdt løbende små indlæg på konferencen, hvor de fortalte om deres produkter og inviterede deltagerne til meget mere på deres stande. De to hovedsponsorer Steria og Syscom var præsenteret med deres logo på samtlige præsentationer og papers på hele konferencen, hvilket gav dem en super god eksponering.

Formanden Signe-Marie Hernes Bjerke, åbnede konferencen med en meget flot video i tråd med "Tell me more" konceptet - så var stemningen ligesom sat. Signe-Marie fortalte om foreningens arbejde i Norge og hvad de vil arbejde på fremadrettet. De vil bl.a. koncentrere sig om uddannelsessektoren, hvor målet er, at fremtidens it-studerende skal lære ITIL og faget IT Service Management at kende.

Programmet var sammensat af mange forskellige indlæg. En stor del af indlæggene handlede om mennesker, måden vi tænker på, tankekraft, gabet mellem hvad vi ved og hvad vi gør, ITIL og menneskerne.

Der var et par paneldebatter bl.a. " The Future of IT Service Management" med Carlos Casanova, Colin Rudd, Robert Stroud, Poul Wilkinson og Kaimar Karu. Spændende debat, der aldrig gav et klart svar på, hvor itSMF bevæger sig hen i fremtiden. Der var kun sat 40 minutter af til debatten, og de herrer kunne nemt have brugt det dobbelte, hvilket de også havde fortjent.

Gene Kim fortalte om The Phoenix Projekt, Kaimar Karu om DevOps - Shattering the Barriers og mange flere, se programmet her:

Der blev kørt op til seks spor og ca. fire plenum hver dag.

Vidunder-app
Nordmændene havde fået udviklet en konference-app - en stor succes. Man blev lynhurtigt afhængig af det lille vidunder. F.eks. kunne man løbende tilmelde sig foredragene og hele tiden følge med i hvad der skete på de andre spor, da alle havde mulighed for at uploade fotos fra de forskellige foredrag. Det betød, at man oplevede det som om man havde styr, på hvad der foregik på de spor, man ikke selv deltog i. App'en har kostet 50.000 kr. at få udviklet og var hver en krone værd.

Onsdag aften var der dækket op til middag og fest, hvor folk var mødt op i "pent antrekk". Der var underholdning og grease-koncert til langt ud på natten.

På konferencens afslutning præsenterede konferenceleder Anne Kristine Næss temaet for 2015 “Working 9 to 5 - with ITIL”. Genialt at annoncere den på dette tidspunkt, hvor samtlige deltagere havde en rigtig god oplevelse i rygsækken og kunne begynde at glæde sig til konferencen I 2015.

Konferencens besøgende var en blandet skare af 70 pct. mænd, 30 pct. kvinder. Der var bemærkelsesværdigt mange unge, smukke kvinder mellem 25-35 år.

Det var en flot konference. Konceptet holdt ”all over”, og eventfirmaet havde sørget for, at vi for en tid var tilbage i tiden med Grease, hvilket gav en fælles reference fra starten. Programmet var godt sammensat, og de mange bløde foredrag var helt sikkert med til at få deltagerantallet op.

Der var masser af gode idéer til vores næste konference i Danmark,
it Service Management - racing in the sky, som løber af stablen den 29. – 30. oktober. Læs nærmere her