7-grublemand 7-grublemand

E-boks uden svarmulighed er dårlig kundeservice

Vores gamle sure mand i redaktionen er optaget af service i forhold til brugere. Her skriver han om en oplevelse af mangel på samme. Nu er han ikke sur mere. Kun skuffet over mangelfuld service

E-boks uden svarmulighed er dårlig kundeservice


Marts 2018
Af John Joehn Andersen, Redaktionsudvalget


Jeg har fået en rykker fra et større forsikringsselskab i min e-Boks. Den vedrører betaling af selvrisiko i forbindelse med en skade. Det er jeg sikkert ikke den eneste, der har oplevet. Det, der er interessant er, at jeg slet ikke har modtaget opkrævningen, som der henvises til i rykkeren. Den er hverken modtaget i e-Boks eller som fysisk post. Nu lever vi i en digital tid – har jeg hørt – så jeg trykker på besvar symbolet, så jeg hurtigt kan meddele forsikringsselskabet, at jeg ikke har modtaget grundlaget for deres rykker og rykkergebyr.
Svaret i e-Boks lyder:

Dette emne kan ikke besvares

Kontakt venligst afsenderen på anden vis


Det gav mig så en hurtig deja-vu flimmer. Jeg genkendte svarboksen fra sidste år lige før kommunalvalget, hvor min hjemkommune sendte en spam mail til min e-Boks, hvor de opfordrede mig til at stemme til kommunalvalget. Dengang måtte jeg finde kommunaldirektørens mail for at bede ham om at holde op med sende den type mail.


Jeg undrer mig over, om det er e-Boks som ikke teknisk kan finde en løsning, så modtager kan sende et svar til afsenderen eller om det måske snarere er e-Boks kunder, som ikke ønsker den funktionalitet. Med en svar funktion i e-Boks risikerer afsender jo en reaktion fra deres kunder eller borgere. Hvis du ved det – så lad mig det vide.
Og så en slutkrølle. Jeg endte med at finde en skriftlig vej til forsikringsselskabet. Deres hjemmeside var ikke til megen gavn. Her kunne jeg chatte, ringe eller anmelde skader, men ikke sende almindelig mail. Jeg syntes ikke at den skulle til den centrale klageafdeling. Heldigvis havde jeg en mailadresse fra tidligere og så blev jeg kontaktet af forsikringsselskabet på telefon.

Jeg havde ikke fået den oprindelige opkrævning på grund af it-problemer mellem forsikringsselskabet og e- boks. Opdagede de det så på grund af min henvendelse? Mon jeg var den eneste, der var ramt af det? Jeg har fået rykkergebyret retur – der kom en mail i e-Boks.

Undskyldningen – den har de nok ikke kunnet levere til e-Boks.

.