Månedens bog – ”Designing and Transforming IT Organizations” Månedens bog – ”Designing and Transforming IT Organizations”

Januar 2013
Af Michael Imhoff Nielsen, Publikationsudvalget


Publikationsudvalget har besluttet at lave en kort beskrivelse af en ny eller eksisterende bog i bogshoppen i hvert nyhedsbrev i 2013

I januar har vi valgt en ny bog med titlen ” Designing and Transforming IT Organizations” af Job ten Hagen fra Holland.Bogen er udgivet af TSO. Blandt reviewerne finder man Ulla Zeeberg fra itSMF Danmarks komptenceudviklingsudvalg.

Bogen adresserer ”people”. Et P af de fire P’er i ITIL.*) Dette ”P” bliver undervurderet i mange ITSM projekter og der bliver ofte fokuseret på Processes eller Products.
Emnet er også kun sporadisk og spredt nævnt i den eksisterende ITSM og ITIL litteratur. I denne bog forsøger ten Hagen med held at samle hele området med bl.a. organisation, stillinger, roller og ansvar.
Der er naturligvis referencer til ITIL bøgerne, men der gøres også brug af ABC, Kotter, CMMI og andre velkendte rammeværker og metoder.

Bogen er delt op i følgende afsnit fordelt på 220 sider.
• Chapter 1: Context
• Chapter 2: Organization
• Chapter 3: Roles
• Chapter 4: Accountability
• Chapter 5: Human factor
• Chapter 6: Governance
• Chapter 7: Organization development and design
• Chapter 8: Example: organization improvement using teams
• Chapter 9: Organization change
• Chapter 10: Implementation approach for ITSM

Alt i alt relevante områder, som man her får serveret i en velordnet sammenhæng med gode eksempler og forslag til praktisk implementering med et meget vigtigt budskab: Forsøg ikke at definere processer og tildele roller i processer før organisationen er på plads.

Hvis din nysgerrighed er vakt, kan du finde mere om bogen på http://www.designing-it-organizations.com/ inklusive en teaser med indholdsfortegnelse, første kapitel, indeks og referencer.


Bogen er den første i en serie om dette område. Fremtidige titler inkluderer:

Roles and Responsibilities in Service Level Management

Roles and Responsibilities in Incident Management

Roles and Responsibilities in Application Management


Publikationsudvalget ser frem til disse titler.

Vi hører meget gerne fra jer når I har læst bogen eller hvis der er spørgsmål. Link til bogshop og publikationsudvalgets kontaktinfo

Anmeldt.

*) Ifølge ITIL gælder det at balancere de såkaldte fire P’er når man implementerer Service Management.
De fire P’er er:
1. Processes
2. People
3. Products/Technology
4. Partners/Suppliers.



.




Designing and Transforming IT Organizations”
af Job ten Hagen