Pink Pink

Pink15: Endnu en lyserød på opleveren – nu med krapgul kvælerslange


Per Thønnings (tv), Christian F. Nissen, Rikke Vogelsang - samt en enorm stor krapgul kvælerslange

Marts 2015
Af Per Thønnings & Rikke Vogelsang


Når en og anden IT driftsmand (m/k) risikerer blodpropper i benene og søvnforstyrrelser i ugevis, så siger det sig selv, at det ikke er, fordi Pink Elephants årlige ITSM konference foregår i spillebulen Las Vegas. Det er heller ikke fordi konferencen ligger i februar, som traditionelt set er en ret røvsyg måned i DK, mens solen skinner klart og varmt over Nevada. Nix. Attraktionen er og bliver det varierede og sprængfyldte program med videndeling på tværs af brancher og discipliner, som igen i år havde fået omtrent 1500 ITSM praktiserende individer til at mødes på Bellagio til den 19. ITSM konference i Pink regi.

Hvad folk, som aldrig har været på konferencen, kunne blive overraskede over at høre er, at kun ganske få - af de efter italienske malere navngivne - mødelokaler, er udstyret med vinduer! Fra 7-19 kan man således gå rundt uden overhovedet at se den eftertragtede sol skinne.

Temaet for Pink15 var ’Slanger og Stiger’ og indledte med et klip fra Indiana Jones: Jagten på den forsvundne skat fra 1981, hvor Indy og Sallah kigger ned i bunden af en skakt, og Indy siger de famøse ord: ”Snakes – why did it have to be snakes” hvortil Sallah replicerer: ”Very dangerous…. you go first”. Noget vi kan genkende, når vi arbejder med processer og service leverancer?

Parallellen var enkel (og man var vel i guds eget land): Hvis der ikke var slanger i paradis, ville vi være magelige og ikke udvikle os særlig hurtigt – altså tage skridt op af stigen. Og netop udvikling og fokus på fremtiden var emnet for Daniel Burrus’ key note.

Fremtiden kan og skal forudsiges, hvis du vil overleve som virksomhed
Daniel Burrus er en efterspurgt strategisk rådgiver, som lagde ud med et pænt provokerende budskab: Glem Lean og agilitet – det er tid til at arbejde med forudsigelighed.

Både Lean og agilitet er grundlæggende beregnet til reaktive aktiviteter: at slukke brande og styre kriser. Store virksomheder som General Motors, Blockbuster, BlackBerry havde alle disse færdigheder, og alligevel er deres resultater langt fra opløftende.

De fejlede og mange af os er på vej i samme retning, ifølge Daniel. Fremtiden er mere usikker og forandringer kommer hurtigere. Derfor må virksomheder investere i medarbejdere, hvis nøglefærdigheder er at kunne forudsige fremtiden.



Men en forudsigelighedsmedarbejder kan godt glemme krystalkuglen og i stedet:

a) Finde tid og rum i hverdagen til at arbejde med forudsigelighed i stedet for hverdagens reaktive rotteræs
b) Forstå forskellen på hårde og bløde trends
c) Lære at arbejde systematisk med trends.

For som Daniel så enkelt sagde det: ”Når du først har set fremtiden, så har du set fremtiden.” I betydningen – der alligevel ingen vej tilbage, du kan lige så godt optimere dine muligheder. Som menneske og som virksomhed.

Pink Think Tank – Governance og Christian Nissen
Og når vi taler om fremtiden, så er et tilbagevendende element på konferencen tungevrideren ’Pink Think Tank’. Dette års tænketank bestod af seks af verdens førende governance eksperter samt tre Pink konsulenter og tænketankens mål var en grundig dialog om governance samt et white paper som resultat.

Det var med stor stolthed på hele Service Management Danmark vegne, ved selvsyn at kunne konstatere, at Christian Nissen deltog i tænketanken, som en af de ypperste eksperter på området.

Tænketankens medlemmer tænkte og talte og delte deres foreløbige konklusioner med os. Deres governance white paper udkommer i løbet af marts eller april, men allerede nu kan vi løfte sløret for, hvad manglende Governance kan sammenlignes med: Et symfoniorkester, som spiller uden noder!

Tankevækkende, når færre end halvdelen af os - ifølge flere undersøgelser - har fungerende, formaliserede governance aktiviteter på plads i it-organisationen til at styre os godt og vel ind i fremtiden.

Doing good is the new black
Mick Eberling har en passion for at gennemføre ’umulige’ projekter til gavn for menneskeheden. Uden andre forudsætninger end sin erfaring som Hollywood producer og sit gode netværk gennemførte Mick i 2009 sit første ’umulige’ projekt – The EyeWriter.

Mick blev dybt bevæget i mødet med en paralyseret ung, scleroseramt grafittikunstner og ’kom til’ at love den unge mand, at han ville finde en løsning, der kunne give kunstneren mulighed for at male igen. Ups - hvordan?

Metoden, han bruger, er simpel men kraftfuld: Saml et team af frivillige, 100 pct. dedikerede og dygtige mennesker, som insisterer på at løse opgaven, uanset baggrund og uddannelse. Gå i gang og vær parat til at fejle, fejle, fejle og så fejle lidt mere, indtil løsningen kan det den skal.

På 14 dage udviklede en håndfuld frivillige programmører og hackere sammen med Mick et sæt billige briller, som gør at kunstneren kan male og kommunikere med omverdenen. Flotte var de ikke, men resultatet var jo lige til at få duggede glas over.

I 2013 var det manglende arme, der satte Mick i gang med Projekt Daniel. Daniel er en dreng fra Sudan, som mistede begge arme i et bombeangreb. Med stædighed, snilde og en 3D printer har Daniel, der lever i en fattig, afsides bjerglandsby i Sudan, fået to armproteser, så han har mulighed for at forsørge sin familie. En fantastisk bedrift, som trods nærmest umulige betingelser lykkedes.
Med mottoet ’Help One – Help Many’ er det Micks intention at designe løsninger, der er billige at producere og kan bruges af alle kvit og frit. Armproteserne kan f.eks. printes for et par hundrede dollars.

Hvordan løber det rundt, spurgte en i salen, hvortil Mick svarede: ”Der er masser af store virksomheder, som ønsker at sponsere vores arbejde, så det bedste vi kan hjælpe med, er at udbrede kendskabet til de behov, der er.” Det er hermed gjort - læs videre på notimpossibleslabs. Og der er business i at opføre sig ordentligt. Det er en hård trend.



Sådan kunne vi blive ved. Men det gør vi ikke. Blev der talt meget om ITIL? Nej, faktisk ikke. Men der var masser af indlæg om problem management, service catalogue management, financial management, portfolio management. Også et par stykker om change og knowledge management. Så processerne var repræsenteret og still going strong. Governance har vi nævnt, der var masser af fokus på den form for styring og der var masser af indlæg om ledelse og ikke mindst forandringsledelse – endnu et uudtømmeligt emne, som nogle af os aldrig bliver trætte af at lære mere om.

Måske det allerbedste indlæg om forandringsledelse kom fra en introvert og dybt genert IT chef i en canadisk sundhedsorganisation. Han var blevet udnævt til chef mod sin vilje (det sker åbenbart) og havde overtaget et team af ret umotiverede og usammenhængende IT supportere. Hans ihærdighed, hans dedikation og hans insisteren på at tage ledelsesopgaven og forandringen helt og aldeles alvorligt på trods, var gribende, inspirerende og dygtigt udført. Han videregav en 11-trins raket, som var hans egen succesopskrift – komponeret efter at have læst - og afprøvet - et helt igennem imponerende bibliotek af managementlitteratur. Tak for det, tak for en god konference og ikke mindst – tak fordi du læste med helt hertil.

Kontakt os hvis du har spørgsmål – vi vil hjertens gerne dele.

Per Thønnings - KMD
Rikke Vogelsang – Nordea
 

.