6-christina 6-christina

Kan man lære noget af at vende mønter?

Ja, helt bestemt

November 2017
Af Christina Kruse, publikationsudvalget


Et af indlæggene på sporene på itSMF-konferencen var dette:

- Lean på én time! Et lynkursus i Lean og procesforbedring
med Signe-Marie Hernes Bjerke, som bl.a. var med til at etablere itSMF Norge i 2002.

Hvad skete der egentlig på denne interaktive workshop?

Deltagerne satte sig roligt ind i rummet og vidste ikke, hvad der ventede dem, men det var nævnt i omtalen af indlægget, at det ville være interaktivt. Og det var det i dén grad.

Der var ikke en eneste powerpoint. Det eneste produkt vi havde, var et antal mønter i forskellige størrelser og værdi. Målet var at modtage mønter i ens gruppe og sende dem videre til næste gruppe og bagefter levere disse færdigt bearbejdede mønter tilbage til ”kunden”. Men først efter at vi i grupperne havde gjort noget bestemt med mønterne. Vi blev i sessionen inddelt i flere grupper:

- kunden
- kvalitetsfunktion
- person ansvarlig for hele processen, fra kundekrav til kundelevering og
- fire grupper, hvor én i hver gruppe skulle vende mønterne, før de blev leveret videre til næste gruppe, og nogle managers.




Spillet begynder
Så begyndte spillet. Der blev taget tid på forskellige delementer. F.eks. hvor lang tid tog det hver møntvender at vende mønter, samt hvornår slutkunden fik sin første levering af mønter, og med hvilken værdi.

Eneste redskab der skulle benyttes var vores mobiltelefoner, som skulle anvendes til at registrere hvor lang tid vi brugte på at udføre nogle opgaver. Vi spillede fire runder i alt, og der var forskellige forudsætninger for hver runde. Der blev ændret én ting ved hver ny runde.

F.eks. var én runde: Hver gruppe skulle vende 10 mønter, før de måtte levere videre til næste gruppe. Nogle grupper måtte vende med to hænder, mens nogle kun måtte bruge hhv. venstre eller højre hånd. Dette for at illustrere en virkelighed, hvor nogle ikke er så hurtige som andre.

Næste runde var f.eks., at man kunne nøjes med at vende to mønter ad gangen i stedet for 10 mønter, før det måtte leveres videre til næste gruppe.

Hvad lærte vi egentlig?
- Vigtigt at tænke på hele processen fra start til slutaflevering til kunden. Og ikke kun på om hver enkelt gruppe performer godt.

• Vi mere end halverede tiden fra start til slut hos kunden fra runde 1 til runde 4. Meget overraskende for de fleste.
Vi oplevede i praksis, at ved at ændre hvor mange mønter der kom igennem ad gangen, så påvirkede det slutresultatet hos kunden positivt.

- Tænk på hvilke ting der kører igennem processen først. F.eks. om mønter med høj værdi kom først igennem processen
- Vi leverede de første ting til kunde hurtigere og hurtigere, udelukkende ved at ændre den interne proces i grupperne.
Hvordan forbedres en proces?

Inden for LEAN taler man om, at man skal undgå DOWNTIME. Hvert bogstav står for en spildtype, som organisationen bør undgå.

F.eks. hvorfor skal én gruppe vende alle 10 mønter på én gang, når de andre grupper sidder og venter på at få noget fra den første gruppe.



Tak for en lærerig workshop, og nogle gode mønt-vendere