Nyhedsbrev nr. 16 · Maj 2012


itSMF in the Sky with Diamonds

Maj 2012

Det sidste nyhedsbrev inden sommerferien tager hul på skyen. Den driver ikke lige så stille væk, så det er på tide at man med Service Manager brillerne på, begynder at forstå hvorledes vi skal forholde os og agere når vores kunder, leverandører og brugere stiller krav om services leveret herfra.

Som bindeled mellem forretning og it services skal vi have de kompetencer, som gør, at vi kan optræde som rådgivere. Vi skal være i stand til at præsentere og evaluere cloud løsninger, påpege faldgruber og identificere styrke/svagheder ved påtænkte planer.

Service Management skal angive metoder til at styre cloud services af såvel testsystemer som de leverandører som vi vælger at lægge vores forretningssystemer hos – forretningens hjerte!

Læs mere


To cloud or not to cloud – that´s the question

Maj 2012
Af Flemming Kjærsdam


”To cloud or not to cloud,”
det var spørgsmålet, superiværksætteren Tim Frank Andersen, In2Media, stillede på KMD´s seminar ”Innovation Day” om at få skyen bragt ned i øjenhøjde. Tim Frank Andersen satte reelt aldrig spørgsmålstegn ved clouden. Han mener den lever, og at den teknologiske udvikling og brugernes adfærd på de sociale medier vil fremme så mange nye teknologier og platforme, at clouden ikke længere er et spørgsmål om hvor og hvornår, men snarere om hvordan og hvor meget.

Læs mere


Over skyen er himlen altid blå

Maj 2012
Af Flemming Kjærsdam


Gennem de senere år
er cloud computing begyndt at fylde rigtig meget i IT Service Management og på IT-området i al almindelighed. Forunderligt nok er cloud computing som begreb ikke særligt præcist, da det dækker over mange forskellige ting. Men det nævnes i flæng som om det er et generelt, standardiseret begreb. Hvis man er interesseret i at komme i bund med begreber, definition og desuden at komme i gang med cloud computing i egen virksomhed, er bogen ”IT i Skyen” fra forlaget Libris et ganske godt bud. Forfatteren Peter Lunding Smith er oprindeligt advokat men arbejder i dag som rådgiver inden for cloud computing.

Læs mere


Er det ved at blive overskyet?

Maj 2012
Af Bo Svarre Nielsen

Alle taler om cloud, men taler vi om det samme? Er cloud bare ny vin på gamle flasker eller er der virkelig noget nyt i konceptet?
De akademiske artikler om cloud beskæftiger sig i stor udstrækning med to ting:

• Hvad er definitionen på cloud Computing?

• Hvorfor er det pludselig blevet moderne?

Læs mere


35 publicister drøftede markedsføring af itSMF

Maj 2012
Af formand Christina G. Kruse, Publikationsudvalget og Christian F. Nissen, medlem af Editorial Advisory Team, itSMF International


Den 26. og 27. april 2012 blev der for anden gang afholdt det internationale møde for itSMF´s publikationsudvalg. Denne gang var vi i Warszawa, og der var 35 repræsentanter fra hele verden, blandt andet Norge, Sverige, Japan, UK, USA, Australien m.fl.
Fra Danmark deltog formanden for publikationsudvalget Christina G. Kruse samt den danske repræsentant i det internationale Editorial Advisory Team, Christian F. Nissen.

Læs mere


DU er, hvad du laver – itSMF er hvad VI laver

Her kan du læse om hvordan du bliver en aktiv itSMF’er.

Det er ofte noget af det første, der bliver diskuteret når man møder en person første gang: Hvad laver du? Ens aktiviteter er nemlig i høj grad med til at fortælle noget om, hvem man er.

Nu får du chancen for at kunne svare ”jeg er aktiv i itSMF” og dermed blive en helstøbt it Service Management interesseret (hvem sagde nørd..?).
Læs mere


Årets projekt 2012 – itSMF

I lighed med 2010 og 2011 vil vi i år invitere til deltagelse i konkurrencen om ”Årets projekt”.

Med ”Årets projekt” har itSMF’s medlemmer mulighed for at dele best-practice på helt konkret niveau. Vi har ved tidligere års projektfremlæggelser haft lejlighed til at høre om projekter med vidt forskellige emner og mål.

Enhver organisation med itSMF medlemskab har mulighed for at indstille projekter. Vi opfordrer også leverandørmedlemmer til at indstille kundeopgaver til prisen. Afviklingen af ”Årets projekt 2012” vil i år forløbe lidt anderledes end de foregående år.

Læs mere


ERFA møde hos Bankdata 20. juni 2012

Bankdata har de seneste 3 år implementeret et nyt koncept for Service & Support. Konceptet omfatter både Bankdata selv og de tilsluttede pengeinstitutter. Og det omfatter både Service Desk og produktafdelingerne (systemafdelingerne) – alt i alt flere hundrede medarbejdere.

På denne erfadag vil vi fortælle om indvundne erfaringer – både de positive og de negative. Og vi vil lægge op til debat og erfaringsudveksling med deltagerne.
 

Læs mere