Nyhedsbrev nr. 27 · Oktober 2013


Jubilæumskonference – en festdag for Service Management

Der var travlt i svingdøren på Hotel Scandic da itSMF åbnede for året konference.

Et spændende og meget blandet program havde lokket 117 tilmeldte til Sydhavnen i den varme efterårsmorgen sol, et smukt vejr til et jubilæum. 21 faglige indlæg fra ind- og udland – der både kiggede tilbage og frem i tiden, og som fik gæsterne til at dele viden og erfaringer på kryds og tværs.

Og det blev et par solrige dage i Sydhavnen. Og hvis vi skal vurdere konferencen som helhed, giver vi den høje karakterer. Der var både faglig dybde og bredde. I dette nummer af Nyhedsbrevet dækker vi nogle af indlæggene, og for de interesserede kan præsentationerne ses eller genses på itSMF Danmark hjemmeside.



Læs mere

Falkowitz med en løftet pegefinger

Oktober 2013
Af Flemming Kjærsdam


Med brug af paralleller til Bibelen gav Robert Falkowitz ITIL-prædikanterne en løftet pegefinger. ”ITIL er godt. Men ITIL er også en myte. ITIL er blot et sæt af bøger – skrevet af folk som dig og mig.” Robert Falkowitz indledte jubilæumskonferencen med et usædvanligt godt og skarpt indlæg.
Læs mere


Den næste store udfordring for Service Management

Oktober 2013
Af Bo Svarre Nielsen


”Hvad er de vigtigste fremtidige udfordringer for Service Management”?
En gammel kending af itSMF Danmark, Colin Rudd, stillede spørgsmålet til tre paneldeltagere. Han gennemførte derfor sit foredrag som ordstyrer i en paneldebat og opsamlede synspunkter fra deltagerne.

Læs mere


PostNord Service Desk er landet på benene i København

Oktober 2013
Af Flemming Kjærsdam


For 16 måneder siden fik Nordic Service Desk Manager Vibeke Bertelsen i PostNord IT en bunden opgave med at ”udvikle en ny nordisk Service Desk” beliggende i København. Hun blev præsenteret for en forretningsplan, som lå til grund for konsolideringen af den svenske og danske Service Desk, så de blev lagt sammen til én enhed. En forretningsplan, der ifølge Vibeke Bertelsen godt kunne være vanskelig at føre ud i livet.

Læs mere


300 spørgsmål om ITIL på en ny app til 89 kroner

Hvis du skal til eksamen i ITIL Foundation, og du gerne vil teste din egen viden af inden du går op, eller hvis du bare gerne vil teste din viden om ITIL af, så er der hjælp at hente.

Læs mere


Den nye bestyrelse

Oktober 2013
Af Flemming Kjærsdam


Den nye bestyrelse i itSMF Danmark er nu konsolideret. Michael Imhoff, Microsoft, fortsætter som formand. Ny næstformand er Karsten Grinderslev, der overtager posten som næstformand efter Niels Dam, Tryg. Han bliver i stedet kasserer.

Læs mere


Alle veje fører til skyen

Oktober 2013
Af Flemming Kjærsdam


Alle veje fører til skyen. Sådan lød det fra Henning Glegg-Sørensen, Cloud Services IBM, da han i sit indlæg på jubilæumskonferencen kom ind på de megatrends, der influerer på virksomhedernes it-services.

Lær mere


Flere medlemmer og flere frivillige, tak

Det højest prioriterede område for formand Michael Imhoff, Microsoft, for det kommende års aktiviteter er at flere medlemmer af foreningen. ”Vi vil gerne have nye medlemmer og mere aktive medlemmer, der kan hjælpe med at præge foreningen,” siger Michael Imhoff Nielsen.
Læs mere


Månedens bog oktober 2013

Oktober 2013
Af Christian F. Nissen


Titel: ”Basic Service Management. A 50-Page Introduction to Providing Services”
(Two Hills Ltd 2011). Fås både som almindelig bog og som e-bog. ASIN: B005OBH9R2

Forfatter: Rob England



Læs mere


FOTOKONKURENCE - Hurtigere Højere Stærkere

På Jubilæumskonferencen var det en fornøjelse at præmiere Kenneth Risum, Service og Support konsulent hos Bankdata for dette skønne billede.
Læs mere