Nyhedsbrev nr. 29 · Februar 2014


Nye trends presser it-organisationerne

Februar 2014
Af Bo Nielsen


Flere af de temaer, som vi har kredset om tidligere, vil fortsat være aktuelle i 2014. Cloud computing, ”Bring Your Own Device” (BYOD) og Big Data er bare tre temaer, som vil ændre på Service Management, og som vil lægge et gevaldigt pres på it-organisationerne. Det vil vi beskrive i det kommende år, og itSMF Danmark vil søge at gennemføre arrangementer, hvor disse temaer indgår. Emnerne falder ind under kategorien ”Arkitektur”.



Læs mere

Færdigheder og dokumenterede kompetencer er i vælten

Når redaktionen vurderer det stof og nyheder, der når frem til itSMF Danmark, er det helt åbenlyst, at færdigheder og dokumentation for kompetencer er i vælten. IT Service Management praksis har været ude på en lang rejse og det er tydeligt, at der i de seneste år med finanskrise og reduktion af job, er opstået et krav om, at den enkelte kan tydeliggøre sin markedsværdi.
Læs mere


Kepner-Tregoe tager hånd om de gentagne fejl

Februar 2014
Af Flemming Kjærsdam


Gentagne fejl i it-systemer er blevet en del af nyhedsstrømmen. I sidste uge ramte historien om en region, der i seks måneder har kendt til fejl i et indkøbssystem. En anden organisation fyrede it-medarbejdere, fordi de ikke længere kunne håndtere kompleksiteten i it-systemerne.

Læs mere


Kepner-Tregoe: Fire rationelle processer

De fire rationelle processer er perfekt egnet til at løse komplekse gentagne udfordringer. De rationelle processer tilbyder systematiske procedurer for anvendelsen af kritisk tænkning til information, data og erfaringer.

Læs mere


Varme anbefalinger fra kursist

Oracle Middelware specialist Frank Vestergård Pedersen, Koncern-IT Københavns Universitet, har været på Kepner-Tregoe kursus. Her kommer hans oplevelse.

Læs mere


Kompetencebarometer til den digitale tidsalder

Februar 2014
Af formand Michael Imhoff Nielsen, itSMF Danmark


SFIA er en forkortelse for ”Skills Framework for the Information Age”. Det er et rammeværk, som identificerer en lang række kompetencer med tilhørende niveau inden for IT. En slags kompetencebarometer, som kan bruges til, at den enkelte kan indtaste egne kompetencer og erfaringer og matche dem op mod de kvalifikationer, der stilles krav om til et ledigt it-job.

Læs mere


Ny struktur og nye priser i priSM

Februar 2014
Af formand Michael Imhoff Nielsen, itSMF Danmark


Der er sket nogle opdateringer inden for struktur og af priserne i priSM. Dette er sket for nyligt baseret på de erfaringer, der er gjort, siden priSM blev rullet ud som global ydelse i 2012.

Lær mere


Informationsmøde om priSM den 24. februar

Vi afholder et informationsmøde om priSM 24. februar måned kl. 14. Mødet finder sted hos Microsoft i Hellerup. Blandt talerne vil være formanden for ”The priSM Institutes” bestyrelse David Clifford. Desuden vil flere af de danske priSM credential holders deltage. Det samme vil medlemmer af vores kompetenceudviklingsudvalg, hvor priSM er forankret lokalt, så der bliver rig mulighed for at høre om erfaringer og stille spørgsmål.

Læs mere


Månedens bog februar 2014

Af Christian F. Nissen

Titel: " Plus! The Standard+Case Approach: See service response in a new light"

Forfatter: Rob England.


Målgruppe:
Alle, der beskæftiger sig med håndtering af henvendelser og hændelser
Læs mere



itSMF UK’s årlige konference i november 2013

Februar 2014
Af Jørgen Eriksen


Hvert år i november måned afholder itSMF UK deres store årlige internationale konference.
November 2013 var ingen undtagelse. I 2012 blev konferencen afholdt i London. I 2013 i Birmingham, med deltagere fra ca. 25 nationer.

Læs mere