Nyhedsbrev nr. 30 · Marts 2014


itSMF Internationals bestyrelse for 2014

Marts 2014.
Af Michael Imhoff, Formand itSMF Danmark

Den nye internationale bestyrelse blev annonceret i forbindelse med den internationale generalforsamling 6. og 7. oktober i Taipei, Taiwan. Der var ikke nogen større overraskelser, da der for en gangs skyld ikke var kampvalg.

Den nye bestyrelse konstituerede sig på et møde 12. februar i itSMF UK’s kontor i Reading. Bestyrelsen har herefter følgende udseende:

• Bartosz Górczyński – Chair - publications
• Alejandro Debenedet - Vice-Chair – Director for chapter relations
• Colin Rudd - Treasurer
• John Deland - Director for priSM
• Ulf Myrberg - Director for Qualifications, Certifications, Standards & Communication
• Harold Petersen - Director of Marketing, Brand & Communications


Læs mere



TEMA: Gamification – det nye sort i service management træning

Analysefirmaet Gartner forventer, at over halvdelen af alle organisationer, der involverer sig i procesoptimering, vil benytte sig af gamification i 2015. Det er lige rundt om hjørnet. Dermed forudsiger Gartner, at der vil komme en ny global bølge af træning inden for service management.
Læs mere


Organisationer investerer i gamification

Marts 2014
Af Flemming Kjærsdam


Over halvdelen af alle organisationer, der involverer sig i projekter om procesoptimering, vil i løbet af 2015 benytte sig af gamification, siger analysefirmaet Gartner.

Læs mere


Skats erfaringer med Airport simulering

Marts 2014
Af John Jøhn-Andersen


”Hej Jøhn. Du taler varmt om deltagelse i Airport simulering. Det lyder sjovt, men kan man lære noget af det?”

Sådan nogenlunde lød spørgsmålet fra en af mine kolleger. Mit korte svar var: ”Ja, hvis du selv vil.” Fulgt op af to oveordnede emner.

Læs mere


Simuleringsspil rykker folk væk fra komfortzonen

Marts 2014
Af Flemming Kjærsdam


”Simuleringsspil hjælper folk ud af komfortzonen”. Det siger adm. dir. Finn Nøhr, Syscom, der gennemfører træning i Grab@Pizza og Airport. Det er simuleringsspil, der placerer folk i it-organisationen i andre roller og funktioner, end de er vant til i deres hverdag. It-chefen kan blive placeret som it-supporter i service desk. It-supporteren bliver sat i en position, hvor der skal tænkes strategi. De bliver rykket væk fra komfortzonen.

Læs mere


IT Service Management i et vadested – hvad byder fremtiden på?

IT service Management befinder sig på mange måder ved en skillevej.

Det er emnet på et ERFA-møde i Publikationsudvalget onsdag den 7. maj 2014 kl. 9.00-12.00 hos KMD,
Lautrupparken 40, Ballerup. Der vil være morgenmad fra kl. 08.30.

Læs mere


Taking Service Forward – hvordan kommer vi videre med service management?

Marts 2014
Af Christian F. Nissen, CFN People A/S


Lad os begynde med begyndelsen – eller rettere, den del af begyndelsen, som jeg kender til. Da Office of Government Commerce (OGC) tilbage i februar 2005 indbød til at bidrage med krav til ITIL version 3, var det et udbredt ønske, at de først tog sig tid til at udarbejde en grundlæggende service management arkitektur, førend de tog fat på best practice.

Lær mere


Månedens bog marts 2014

Marts 2014
Af Christian F. Nissen


Titel: "Architecture and Patterns for IT Service Management, Resource Planning, and Governance: Making Shoes for the Cobbler's Children"
Forfatter: Charles T. Betz.
Antal sider: 530. Fås som e-bog (Kindle) og paperback
Udgivet: 2011
ISBN: 978-0123850171
Målgruppe:
Den ITSM professionelle, der har brug for grave et spadestik dybere. Dette er ikke en begynderbog.

Læs mere