Nyhedsbrev nr. 37 · Februar 2015


Tema om Kompetenceudvikling

Denne gang har itSMF nyhedsbrev stillet skarpt på kompetenceudvikling. Lige fra det teoretiske om, hvad kompetence er til den praktiske anvendelse ved implementeringer af IT fra udvikling til drift.

Nyhedsbrevet har hentet viden og inspiration fra Erfamøder, undervisning på IT Universitetet og forsøger at give et overblik over forskellige internationale kompetencemodeller.

Det er godt læsestof til jer derude.

• Kompetencer: Det faglige og ledelsesmæssige landkort
• ”Skurvognen”: Brobygger mellem udvikling og drift
• Virksomhederne interesserer sig mere for ITSM
• 11 ud af 14 ITSM kursister kommer fra erhvervslivet







Kompetencer og kompetencemodeller er faglige og ledelsesmæssige landkort

Februar 2015
Af Bo Svarre Nielsen


Mange går ind for kompetenceudvikling. Spørgsmålet er nærmere, hvad målet skal være og hvordan det skal ske. Kompetencer er relevante i forhold til jobbet og kompetencemodeller er ledelsens værktøj til at styre kompetenceudviklingen. Et landkort over den viden og erfaringer, organisationen har behov for.

Læs mere


”Skurvognen” – en brobygger mellem udvikling og drift

Februar 2015
Af Flemming Kjærsdam


Drift og udvikling i store organisationer er to forskellige verdener. Det har John Jøhn-Andersen, SKAT, erkendt og gjort noget ved i praksis med en ”skurvogn” der er en midlertidig skabt organisation som afleverer nye it-løsninger til driftsorganisationen. ”Skurvognen” bygger bro mellem udvikling og drift.

Læs mere


Virksomheder viser større interesse for ITSM som fagområde

Februar 2015
Af Flemming Kjærsdam


Private og offentlige virksomheder bliver mere interesserede i at sende medarbejdere på seks måneders ITSM kursus på IT Universitetet i København, så de kan få gavn af den nyeste viden, som medarbejderne kan tage med tilbage på arbejdet. Det er væsentligt, at medarbejdere på et praktisk og teoretisk niveau lærer at forstå sammenhængen mellem IT og forretning.
Læs mere


11 ud af 14 ITSM studerende kommer fra erhvervslivet

Februar 2015
Af Flemming Kjærsdam


11 ud af 14 fremmødte studerende på det nye halvårlige ITSM kursus på IT Universitetet i København er i job. De kommer i de fleste tilfælde fra store it-organisationer, it-virksomheder eller mellemstore organisationer, der har en interesse i teori og praksis om it-drift.

Læs mere


Nyt om itSMF:

• Erfa-møde hos Westergaard: ”ITIL i praksis – Sådan”
• Månedens bog: Katie Gove anmelder Kim Lyster om IT-outsourcing
• Ny international bestyrelse
• Samarbejde med ITAMOrg
• Læs en bog
• Nyt fra kompetenceudviklingsudvalget
• Nyt fra publikationsudvalget



Erfamøde: ITIL i praksis - sådan

Den nyeste bog i ITIL-biblioteket, "ITIL i praksis - sådan", er skrevet af Søren Riis Vestergaard, Westergaard, og som præsenterer bogen på et itSMF Erfamøde den 16. marts 2015 fra kl. 13-16

Læs mere


Månedens bog februar 2015

Af Katie Gove

"Nøglen til succes med IT-Outsourcing" af Kim Lyster er en bog som alle, der interesserer sig for IT outsourcing i Danmark, skal læse. Kim har arbejdet med den danske IT outsourcing sektor i mere end 20 år, heraf betydelige perioder på såvel leverandør- som på kundesiden. Kims omfattende erfaringer gør ham i stand til at skrive interessant og uddybende om virkeligheden i IT outsourcing på vores marked.
Læs mere





Ny international bestyrelse

Februar 2015
Af Michael Imhoff Nielsen


Den nye internationale bestyrelse også kendt som itSMF International Executive Board har konstitueret sig.
Læs mere


Samarbejde mellem itSMF Danmark og ITAMOrg

Februar 2015
Af Michael Imhoff


itSMF Danmark og ITAMOrg har besluttet at indlede samarbejde.

ITAMOrg er en interesseorganisation inden for IT Asset Management. ITAM er komplementerende til ITSM. Det er et område, som er yderst vigtigt at have styr på.
Læs mere


ITAMOrg stiller skarpt på softwarelicenser

Februar 2015
Af Flemming Kjærsdam


”Når det handler om revision af licenser, er der i dag nærmest tale om ”Det Vilde Vesten” med et sammensurium af forskellige regler og betingelser, der bliver fortolket og anvendt forskelligt, og ofte ender i dyre efterregninger for den enkelte virksomhed.” Det siger Jan Øberg, en af medstifterne af den nye medlemsorganisation ITAMOrg, som vil skabe mere gennemsigtighed omkring softwarelicenser.

Læs mere


Læs en bog

Februar 2015
Af formand Christina Kruse, Publikationsudvalget

Hvad siger du til at få inspiration inden for Service Management verdenen ved at læse en aktuel bog om emnet?
Læs mere


Året der gik i Kompetenceudviklingsudvalget.

I 2014 har udvalget bidraget med adskillige artikler i nyhedsbrevet:

Februar: Kompetencebarometer til den digitale tidsalder (SFIA)
Februar: Ny struktur og nye priser i priSM
Oktober: Gratis ”prøvetime” til priSM
December: Artikel om informationsmødet om ITSM uddannelsen på ITU
Læs mere


Året der gik i publikationsudvalget

I 2014 fortsatte Publikationsudvalget med boganmeldelserne.

Februar: Titel: " Plus! The Standard+Case Approach: See service response in a new light". Forfatter: Rob England. Se her
Marts: Titel: "Architecture and Patterns for IT Service Management, Resource Planning, and Governance: Making Shoes for the Cobbler's Children". Forfatter: Charles T. Betz. Se her
September: Titel: "The Phoenix Project: A Novel about IT, DevOps, and Helping Your Business Win". Forfatter: Gene Kim, Kevin Behr og George Spafford. Se her

Læs mere


Nye features på den officielle ITIL-hjemmeside
Februar 2015
Af Anders Linde


I kølvandet på virksomheden Capitas overtagelse af swirl best practice-porteføljen, som bl.a. omfatter ITIL®, fulgte i 2014 etableringen af Axelos, et joint-venture mellem den engelske regering og Capita.
Læs mere