Nyhedsbrev nr. 39 · April 2015


Så er itSMF Danmark kortlagt

April 2015
Af Flemming Kjærsdam


Marketingudvalget i itSMF Danmark har gennemført den første officielle medlemsundersøgelse blandt itSMF Danmarks medlemmer. Der er 116 medlemmer, som har svaret på spørgsmålene. Og besvarelserne spænder bredt på langt de fleste områder. Både fagligt og jobmæssigt, titel samt for interesseområder.

Den første officielle medlemsundersøgelse blandt itSMF Danmarks medlemmer er nu gennemført. De klassiske områder vejer tungt i undersøgelsen og der er samling omkring disse. Specifikke funktionsområder inden for ITSM – som Service Desk, Operation, Projects – interesserer knapt 80 pct. af medlemmerne. Interessen for Best Practice – Lean, ITIL og Cobit – ligger på over 90 pct. I det hele taget er der meget stor interesse for implementering og udvikling af ITSM. 




Læs mere



ItSMF på en nordisk rundtur

I denne omgang har redaktionen været på turné og besøgt vores naboer i Norden. Det er der kommet en række interessante faglige artikler ud af. Billedet der tegner sig viser, at der er få og små forskelle i opfattelsen af udfordringerne inden for Service Management på tværs af Sverige, Norge og Danmark. Det åbner muligheder for mere vidensdeling og på den måde, kan de enkelte chapters få mere udbytte af hinandens kompetencer.

Vores danske frivillige har mødt talstærkt op til den norske konference og svenske itSMF konference. Vores danske nyhedsbrev har også venner i udlandet, som sender artikler til vores redaktion. Det er vi rigtig glade for og stolte af.

Tak for indsatsen.



itSMF Norges 2015 konference satte aftryk med syv spor


April 2015
Af formand Michael Imhoff Nielsen


Den norske konference har i mange år været en inspiration for andre chapters inklusive det danske. I år var ingen undtagelse. itSMF Danmark valgte at stille talstærkt op med Ebbe, John og Fie fra eventudvalget samt Niels og undertegnede fra bestyrelsen. Desuden deltog Lise fra kompetenceudviklingsudvalget og Jacob fra marketingudvalget på vegne af deres arbejdsgivere.

Læs mere


Implementering af Service Portfolio Management


April 2015
Af Ebbe Dalgaard Nielsen, itSMF Danmark


Nelli Serifovski fra NNIT AS, Implementering af Service Portfolio Management.

Nelli Serifovski, NNIT, startede advanced sporet på den norske konference og fortalte malerisk om NNIT´s rejse i forbindelse med implementering af Service Portfolio management og deres vigtigste læringspunkter fra projektet og de fordele som blev skabt for virksomheden. Det var et af indlæggene på den norske itSMF konference, som vakte mest opmærksomhed.
 

Læs mere


Agile ITSM – Practical Guidance

April 2015
By John Wallhoff, itSMF Sweden


Siden annonceringen af det agile manifest er måden at arbejde med software udvikling på blevet en vigtig faktor. På itSMF Norway konferencen “Working 9 to 5” gennemgik Dave van Herpen, Sogeti, hvad agil betyder i relation til IT Service Management.

Læs mere


Samspillet mellem ITIL og procesledelse

April 2015
By John Wallhoff, itSMF Sweden


Samspillet mellem ITIL og procesledelse er en artikel fra Statens Innkrevningscentral i Norge – som er et statsligt inkassokontor. Oplægget er leveret af Widare Aakare på itSMF Norway conference 2015 – ”Working 9 to 5”.

Læs mere


At bruge en krise til forandringer

April 2015
By John Wallhoff, itSMF Sweden


Knut Morten Johansen fra SAS fortalte om, hvordan SAS har brugt krisen til at gennemføre forandringer i virksomheden.

Indlægget blev holdt på den norske itSMF konference ”Working 9 to 5”

The session by Knut Morten Johansen had nothing to do with ITSM, instead it was about leadership with a clear message on how to use a crisis to enable change. As an employee at SAS for a long time, he had already been working in different roles within the organisation.

Læs mere


Skanska valgt til årets ITSM i Sverige

Skanska løber med årets ITSM projekt i Sverige
itSMF Sverige har valgt Skanska som årets ITSM projekt.

Artiklen her er venligst udlånt af itSMF Sverige.
Læs mere





Udfordringerne for ITSM i de nordiske lande


April 2015
Af Jacob Andersen, Marketingudvalget

Temaet for paneldebatten på den svenske itSMF konference var: “Udfordringerne for ITSM i de nordiske lande. Det, der sker i Norge, Sverige, Finland og Danmark var i centrum: Forskellene på tværs af landene var få og små. Moderator John Wahlhoff, itSMF Sverige, gjorde sit til at få forskelle og uenigheder frem i lyset blandt publikum og de fire deltagere i panelet.
Læs mere


Et “Kodak Moment”


April 2015
Af Jacob Andersen, Marketingudvalget


Et ”Kodak Moment” handler om digital fotografering og Kodaks manglende evne til at satse digitalt i tide. I stedet holdt de fast i markedet for analoge billeder. Fra storhed til fald. Christian Sandström - Chalmars og Ratio, Keynote på itSMFExpo15 i Stockholm 26/3 2015, talte om emnet “Digital Disruption - Patterns and Challenges”.
Læs mere


ITU: Hvedebrødsdagene er forbi – rejsen fortsætter

April 2015
Af Rene Hansen


Rejsen ud i IT Service Management land fortsætter med ufortrøden optimisme. Hvedebrødsdagene er forbi og det er noget, som indikerer, at holdet er godt på vej. Faktisk er vi allerede over halvejs i forløbet. Uha! Nedenfor er et mix af tanker og erfaringer fra IT Service Management på ITU i foråret 2015 og står helt for egen regning.

Læs mere


Konferencen 2015