Nyhedsbrev nr. 40 · Juni 2015


KPI’erne er ved at komme i miskredit

Juni 2015
Af Bo Nielsen


KPI’er (Key Performance Indicators) er, efter deres storhedstid, tilsyneladende ved at komme i miskredit.

Efter at KPI´erne har gået sin sejrsgang er de måske ved at gå af mode. En ”ekspert” udtalte forleden til en avis: ”Vi skal ikke måle, vi skal føle”. Det er nok lige i overkanten. Jeg synes, det er en god ting at tage beslutninger, der bygger på kendsgerninger. Men hvorfor er KPI-målinger så ved komme i miskredit?

Det er der mange årsager til. En årsag er, at Key Performance Indicators er sådan et godt ”business ord”. I lighed med så mange andre af den slags ord går de af mode på et tidspunkt. Det starter godt. Så bliver det meget moderne. Men ender så deres karriere som en brik på Bingo pladen for upopulære ord og begreber. Det har man set før med andre gode ord, såsom værdikæde og Balanced Scorecard.

En anden årsag er en udløber af den gamle sandhed ”Du får, hvad du måler”. Det er åbenbart blevet nyfortolket til ”Jo mere du måler, desto mere får du”.




Læs mere



Ny guide stiller skarpt på styringen af softwarelicenser

Juni 2015
Flemming Kjærsdam


30 pct. af de store it-organisationer i Danmark, som har været igennem en audit fra en softwareleverandør, har vist sig at have for få licenser. Halvdelen af disse virksomheder endte med at betale ekstra for dette. Derfor har Dansk IT og Danske IT-advokater i samarbejde udgivet en guide, som kaster lys over styringen af softwarelicenser i it-organisationerne.

Læs mere


Perlerække af talere på årets ITSM konference

Juni 2015
Af Ebbe Dalgaard


Den årlige konference om IT Service Management har allerede hyret en perlerække af ITSM-branchens dygtigste formidlere. Der er indgået aftaler med Colin Rudd, som taler om implementering af Service Management, samt Kevin Holland, som taler om Service Integration og Management. Fra vores egne rækker, men i samme liga, Christian F. Nissen – ”Ti trin på vejen til IT Governance”.

Læs mere


Inspirationsdage ser dagens lys

Juni 2014
Af Marie Terp Mester


itSMF har besluttet at introducere et nyt koncept – Inspirationsdage. Formålet med Inspirationsdage er at give inspiration inden for et allerede kendt område eller give indblik i et nyt interesseområde. Emner til Inspirationsdage vil blive valgt ud fra den nye medlemsundersøgelse.

Læs mere


Episode 3 fra ITU om IT Service Management

Juni 2015
Af Rene Hansen


Hermed præsenterer jeg Episode 3 i IT Service Management trilogien, idet rejsen er ved at slutte her. Eller er det her den først begynder? Faktum er, at vi snart bliver sluppet løs og igen skal stå på egne ben ude i det pulserende liv. Som i de to forrige artikler er fremstillingen primært en gengivelse af, hvorledes undertegnede har oplevet IT Service Management faget afholdt på ITU i foråret 2015.

Læs mere


ItSMF Finland holder konference den 17. - 18. september

Programmet til den finske itSMF konference den 17. og 18. september 2015 i Helsinki er netop frigivet. Der er penge at spare ved hurtige tilmeldinger. Konferencens emner er: Kundernes forventninger; ledelse og kundeoplevelse; at være på arbejde; Personaleledelse til vellykkede IT tjenester: Enablers - Risikostyring - Løbende forbedringer - IT og investeringsafkast. Af den finske hjemmeside fremgår desuden, at itSMF Finland har indgået aftale med Stuart Rance som keynote speaker.

Læs alt om konferencen her



Redaktionen ønsker god sommer

Redaktionen ønsker alle en rigtig god sommer. Dette nyhedsbrev er det sidste før sommerferien. Næste udgave af itSMF Nyhedsbrev er i midten af august.