Nyhedsbrev nr. 41 · September 2015


Governance skal ned på jorden

September 2015
Af Flemming Kjærsdam


Governance kan virke højtflyvende og abstrakt. Christian F. Nissen, CFN People, vil med egne ord forsøge at få det bragt ned på jorden. Helt banalt handler det om retning, rammer og ledelse. 


Temaet på efterårets konference, som Dansk IT og itSMF afholder i fællesskab, hedder ”Transforming IT”. Christian F. Nissen holder sit governance foredrag som det allersidste indlæg i programmet. Mange vil nok hævde, det er modigt gjort, da governance måske ikke er det emne, der trækker flest klapsalver. Det ændrer bare ikke ved, at retning, rammer og ledelse er en forudsætning for at få it og service management til at virke i hverdagen. Derfor vil Christian F. Nissen komme med ”10 trin på vejen til it-governance”, som deltagerne kan tage med hjem fra konferencen.




Læs mere



ITSM konference afholdes den 28. – 29. oktober 2015

September 2015
Af Ebbe Dalgaard


Programmet til årets ITSM konference er frigivet og der er åbent for tilmelding. 

Konferencen vil have en god blanding af nationale og internationale talere. Der er lavet aftaler med nogle af ITSM branchens dygtigste aktører. Af keynote speakers kan nævnes Colin Rudd, Kevin Holland og Christian F. Nissen.

Læs mere


Earlybird frem til den 16. september

Du kan stadig nå at spare 500 kr på konferencen hvis du tilmelder dig inden den 16. september.

Tilmeld dig her


Konferencen er mødested for IT Service Management interessenter i Danmark og har også international deltagelse. Konferencen byder på et mix af internationale keynotes, casebaserede indlæg og hands-on workshops.

Se program


Gør Business Relation Manageren til bindeled mellem forretning og IT

September 2015
Af Flemming Kjærsdam


Mindst halvdelen af Danmarks 500 største virksomheder har en Business Relation Manager, og det er efterspurgte kompetencer, siger direktør Ejvind Jørgensen, Rambøll Management.

I takt med at digitaliseringen får stadig større betydning for virksomhederne, bliver it-funktionens evne til at støtte forretningen tilsvarende vigtig. Derfor er det afgørende, at virksomhederne sikrer, at de rigtige interessenter i organisationen tager de rigtige beslutninger vedrørende IT, samt at it-funktionen konstant udvikler sine relationer og kommunikation til nøgleinteressenterne.

Læs mere


Status: priSM fik aldrig rigtigt fat

September 2015
Af Michael Imhoff Nielsen


Formanden gør status over priSM efter fire år. Det fik aldrig rigtigt fat.

Hvis man som individ er gået ind i priSM programmet, blev man ”credential holder”. Siden starten for fire år siden har der ikke været en mærkbar søgning på dette. Samlet set har der været omkring 200 credential holders på globalt plan. 

Læs mere


ITSM kursus: ”holder højt niveau”

September 2015
Af Flemming Kjærsdam


De studerende som har deltaget på ITSM-kurset i foråret 2015 har gennemgående haft et ”højt niveau”. Det siger de to kursusholdere og eksterne lektorer Ulla Zeeberg, og Director IT Services and Infrastructure, Peter Vestergaard, DSV.

Det er to tilfredse kursusholdere, der evaluerer ITSM kurset i foråret på ITU. Alt er gået efter planen med de 15 kursister, der har gennemført og bestået eksamen. De fleste studerende på kurset kom fra erhvervslivet, it-organisationer eller it-virksomheder.

Læs mere


Boganmeldelse: "kunsten at måle ITSM"

September 2015
Af Niels Skytte Christensen, medlem af itSMF Danmarks publikationsudvalg


Titel: Measuring ITSM: Measuring, Reporting, and Modeling the It Service Management Metrics That Matter Most to It Senior Executives Pragmatic Application of Service Management
ISBN: 978-1490719450
Forfatter: Randy A. Steinberg
Udgiver: Trafford (December 4, 2013)
Målgruppe: ITSM projekt styregruppe, ITSM projektleder, ITSM praktikere.
Forudsætninger: Kendskab til ITIL, COBIT eller ISO/IEC 20000

Læs mere


itSMF Danmarks generalforsamling 2015

Vi holder som sædvanlig generalforsamling i forbindelse med den årlige konference. Konferencen finder sted på Comwell Roskilde, Vestre Kirkevej 12, 4000 Roskilde. En indkaldelse til Generalforsamlingen vil blive sendt til alle medlemmer senest en måned i forvejen.

Læs mere





itSMF KortNyt

NYHED

Som noget helt nyt i itSMF har vi oprettet rubrikken KortNyt

Her finder du navnenyt,
ledige job og andre korte nyheder om ITSM professionen.

Læs mere


ITIL og Service Management på-vej-hjem-møde hos DANSK IT

Kom og hør Christian F. Nissen fortælle om ITIL og Service Management
- Sådan faciliterer du en ITIL procesforbedringsworkshop!

DANSK IT tilbyde itSMF’s medlemmer at deltage gratis på på-vej-hjem-mødet, der afholdes den 8. oktober fra 16-18 i Bredgade 25A, 1260 København K.

Medlemmer fra itSMF skal bruge rabatkoden ’itSMF’, når de tilmelder sig.




Studiebesök i Köpenhamn 25 september 2015 – IT Governance

Indbydelse fra itSMF Sverige

Agenda
10:15-10:30 intro
10:30-11:10 presentation - Mark Smalley
11:20-12:00 Presentation - Christian Niessen
12:00-13:00 Lunch
13:00-14:30 WS part 2 (Mark Smalley, Christian Niessen)
14:45-15:15 Kaffe + nätverkande
15:15-16:15 Presentation - Michael Örne
16:15-16:30 summering
17:00-18:30 Guidad tur “weird walk"
18:30-19:30 incheckning till Hotell
19:30-  Middag

Læs mere