Nyhedsbrev nr. 42 · Oktober 2015


CIO´s i private virksomheder retter blikket udad

 

Oktober 2015
Af Flemming Kjærsdam


Mere kundeorienterede og mere servicemindede. Det er konklusionen i Rambølls undersøgelse ”IT i Praksis 2015”. CIO´s i private virksomheder retter blikket udad og vil ”styrke og effektivisere virksomhedens kundeservice”. 


CIO´s i de private virksomheder retter blikket ud mod kunderne og virksomhedens serviceydelser. Det viser ”IT i Praksis 2015”. Indsatsen for at styrke og effektivisere virksomhedens kundeservice er gået fra en niendeplads sidste år til en fjerdeplads i år. Samtidig går arbejdet med at styrke og effektivisere virksomhedens serviceydelser fra en 11. plads i 2014 til en syvendeplads i år.

Det er en kovending i forhold til sidste år. For et år siden skrev itSMF´s nyhedsbrev, at CIO´s vendte blikket indad i it-organisationen. Nu viser undersøgelsen i år, at blikket er rettet udad mod kunder og virksomhedens serviceydelser. Meget mere service bliver digitalt og informationer bliver leveret på mange platforme og kanaler.




Læs mere



Lean er lig med bedre lønsomhed

Oktober 2015
Af Flemming Kjærsdam

Lean er lig med bedre lønsomhed. Ifølge Reni Friis, Bluehat, kan Lean potentielt forbedre bundlinjen i mange organisationer med 20-30 pct. Men der er bare ikke ret mange it-organisationer, der er gået helhjertet ind i Lean. En kendsgerning Reni Friis gerne ser ændret.

Temaet på efterårets konference, som Dansk IT og itSMF holder i fællesskab i slutningen af oktober, hedder ”Transforming IT”. Reni Friis, Bluehat, kommer og fortæller om, hvordan danske organisationer gennem Lean kan få en bedre bundlinje på mellem 20 og 30 pct. ved at finde og løse et problem ad gangen.

Læs mere


Transforming IT… Nu med egen App

Oktober 2015
Af Marie Terp Mester


itSMF Danmark har opdateret sin app, så den er klar til IT Service Management konferencen ”Transforming IT” der holdes i Roskilde den 28. og 29. oktober. App’en kan anvendes før, under og efter konferencen. Før konferencen kan du stille spørgsmål til panel-debatten, se programmet for de to dage samt møde sponsorer og indlægsholdere. Under konferencen kan du skrive indlæg, kommentere på andres indlæg samt få et overblik over dagens program. Du har også mulighed for at deltage i konkurrencer før og under konferencen via app’en.

Læs mere


Kom og vær med til årets IT Service Management konference

Den 28. - 29. oktober på Comwell i Roskilde

Tema for konferencen er Transforming IT. Målet for konferencen er at give deltagerne et indblik i hvad der rører sig på IT Service Management området lige nu, og hvad vi kan forvente at fremtiden byder på. Der vil både være fokus på de teknologier, processer og kompetencer der ændres og opstår, i takt med den rivende udvikling og den betydning det har for roller og ansvar inden for IT Service Management.

Konferencen er mødested for IT Service Management interessenter i Danmark og har også international deltagelse. Konferencens byder på et mix af internationale keynotes, casebaserede indlæg og hands-on workshops.

Meld dig til idag!

Program og tilmelding
 



KPI’er – Gider vi mere? - del 2

Oktober 2015
Af Bo Nielsen
 
Det giver kun mening at opstille KPI´er, når der er tilknyttet en proces, som er stabil og dermed forudsigelig. Jeg nævnte ikke, at processen skulle give det ønskede output. Jeg tænkte, at det var en selvfølge, men i de seneste uger er jeg blevet klogere. Jeg tænker naturligvis på sygehusvæsenets proces med at tildele kontaktpersoner til patienter.

Læs mere


IT feels good i Finland

Oktober 2015
Af Claus Røhrmann
 

Finnerne havde gjort meget ud af deres konference. Konferencens navn var ”IT Feels Good” og det gjorde man. Stemningen var i top. Der var en tråd i gennem det hele, og den var grøn. Arrangørerne havde grønne spots på alle vægge og lofter, og alle itSMF medarbejdere var klædt i grønne T-shirts. Det var en god måde for deltagerne at få et samlet helhedsindtryk. 

Læs mere


Boganmeldelse: "Pragmatic Application of Service Management"

Af formand Niels Dam, itSMF Danmark Kompetenceudviklingsudvalg og medlem af den internationale arbejdsgruppe med ansvar for ISO/IEC 20000 IT Service Management standarden

Titel: Pragmatic Application of Service Management
Forfatter: S. D. Van Hove & Mark Thoms
Målgruppe: ITSM og IT Governance praktikere og konsulenter, der ønsker et let tilgængeligt overblik over , hvorledes ITIL, COBIT5 og ISO/IEC 20000:2011 kan kombineres for at skabe et stærkere og mere robust Service Management System (SMS).
Forudsætninger: Kendskab til ITIL, COBIT eller ISO/IEC 20000
ISBN: 978-1-84928-514-8
Udgiver: IT Governance Publishing (UK)

Læs mere


Hør om revisionen af ISO/IEC 20000-1 for IT Service Management

Dansk Standard lægger hus til ISO/IEC 20000 (WG 2) arbejdsgruppens halvårlige møde i uge 46.

I den forbindelse afholder Dansk Standard et informationsmøde onsdag 11. november kl. 15:30 til 18:00 på deres adresse Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn.

Mødet er gratis og tilmelding foregår ved at skrive til Astrid Bækby på
abk@ds.dk eller på 2943 4375.

Programmet:

• 15:30: Velkomst ved Astrid Bækby, Dansk Standard.
• 16:00: Introduktion til formål, opbygning og anvendelse af ISO ledelsesstandarder ved Anders Linde, Dansk Standard.
• 16:15: Inspiration til den praktisk anvendelse af ISO/IEC 20000-1 ved Vibeke Bertelsen, Statens it.
• 17:00: Møde med den international arbejdsgruppe.
• 18:00: Afslutning.






itSMF KortNyt

Her finder du navnenyt, ledige job, info om udenlandske itSMF konferencer og events samt andre korte nyheder om ITSM professionen.

Læs mere


Mød vores sponsorer på konferencen Transforming IT den 28. - 29. oktober