Nyhedsbrev nr. 43 · November 2015


En international konference om IT transformationen

 

November 2015
Redaktionen

Den 28. og 29. oktober 2015 var 130 deltagere med på konference på Comwell i Roskilde. Årets tema var Transforming IT. Det var en velbesøgt og vellykket konference. To dage med mange spændende, interessante indlæg og med mulighed for at vælge foredrag efter interesse, smag og udfordringer. Og fest om aftenen med mulighed for at udvide sit netværk og en svingom. Det gør Service Management udøverne glade.

Det var også en konference, der viste den mangfoldige, globaliserede og transformerende it-verden fra mange sider, og som viste, at Service Management i dag befinder sig i midten af det spindelvæv som data og IT Services omkranser virksomhederne med. På den måde fangede konferencen ganske godt de internationale it-trends.

 

Læs mere



SIAM favner transformationen over mod IT Services

November 2015
Af Flemming Kjærsdam


 Hvad koster det at finde fejl, der er opstået i et komplekst it-miljø, og hvad koster det at løse disse og foretage rettelser? Specialkonsulent Kevin Holland fra det engelske sundhedsvæsen besøgte konferencen og fortalte om en ny styrings- og ledelsesmodel, SIAM.

Læs mere

 

Capacity Management

November 2015
Af Jens Nüchel Petersen


 Dag 2 var der et indlæg om ”Implementing Capacity Management within SIAM (System Integration & Management)”. Indlægsholder var Amrita Kumar Bhattacharya, Project & Program Associate Manager ved Accenture i Norge. 

 

Læs mere

 

”Transforming IT” stiller nye krav til vores kompetencer

Summer op på en dansk paneldebat

November 2015
Af Christina Kruse


 Når it transformerer sig, ændres kravene til kompetencerne sig også. Men hvad kommer det konkret til at betyde for os, der arbejder med IT Service Management? Det var temaet for den danske paneldebat på dag 2 af konferencen, hvor tre erfarne Service Management folk stillede op: 


• Michael Ørnø, direktør, Statens IT
• Christian F. Nissen, CEO, CFN People A/S
• Thomas Byberg-Hansen, rådgiver, applikationsmodernisering, CSC

Læs mere

 

Datatilsynet forlangte en redegørelse inden 28 dage

November 2015
Af Bo Nielsen


 Det var et spændende og illustrativt indlæg om en virkelig sikkerhedsincident. Indlægget var struktureret som en kronologisk gennemgang af forløbet, men undervejs blev man klogere på mange Service Management problemområder.


Læs mere

 

Redaktøren fandt aldrig ud af hvad et opkald til Batman koster

November 2015
Jens Nüchel Petersen


 Som ansvarshavende redaktør kan det være nødvendigt selv at spidse pennen og drage i felten og skrive om begivenhedernes centrum fra første række. Det første indlæg, som tændte mig, var: ”What does a call to Batman really cost? – Impact of superhero culture in organizations.”

Læs mere

 

Mærsk Oil har kortlagt ”kulturen” i it-afdelingen

November 2015

Af Jørgen Eriksen


 Mærsk Oil har kortlagt og registreret ”kulturen” blandt de ansatte i it-afdelingen og sammenstillet dem i fire forskellige roller og holdt det resultat op mod den ideelle ”kultur” i ITIL v. 3.

Christian G. de Lichtenberg, Maersk Oli og Sune D. Müller, Aarhus Universitet beskrev sammen en case-story fra Maersk Oil, hvor de præsenterede det rammeværk, der var anvendt for at registrere ”kulturen” i it-afdelingen. 

 

Læs mere

 

Intelligent ulydighed - A service dog idea for Service Management

November 2015
Af John Jøhn-Andersen

 Med en førerhund som tro ledsager og inspirationsgiver gav Ivor Macfarlane et hip til hvad 30+ års standardisering, automatisering af opgaveløsningen bør betyde for livet i og omkring HelpDesken.


Ivor Macfarlanes udgangspunkt er, at der bliver færre henvendelser til HelpDesk, som skal behandles af medarbejderne. Men sagerne er blevet vanskeligere at behandle og løse. Standardsagerne er der langt imellem. Presset på at få løsninger – og gerne hurtigt - er ikke blevet mindre, så stressniveauet er hævet.
 

Læs mere





itSMF International og AXELOS indgår strategisk partneraftale

November 2015
Af Michael Imhoff


Efter mere end et års tilløb har itSMF International i oktober annonceret en strategisk partneraftale med AXELOS.

Aftalen mellem itSMF International og AXELOS er en rammeaftale, som de enkelte chapters kan vælge at gøre brug af eller lade være. Bestyrelsen i itSMF Danmark vurderer aftalen og er ved at træffe en beslutning om, hvorvidt vi ønsker at være med. itSMF Danmark har været kraftigt involveret i hele forarbejdet gennem itSMF International.


Læs mere

 

AXELOS Professional Development Program – tilmeld dig med itSMF rabat

November 2015
Af Michael Imhoff


AXELOS Professional Development Program er en erstatning for det hedengangne priSM.

itSMF International og AXELOS samarbejder inden for professionel udvikling af det enkelte medlems kvalifikationer. Hermed er det en kendsgerning, at priSM programmets skæbne nu er beseglet, og programmet vil blive lukket ned, så hurtigt det rent praktisk kan lade sig gøre.
Lær mere

 

itSMF Danmarks nye bestyrelse

November 2015
Af Michael Imhoff

Der var genvalg over hele linjen til bestyrelsen i itSMF Danmark. Bestyrelsen har siden generalforsamlingen konstitueret sig, og den nye bestyrelse ser sådan ud fordelt med poster og ansvarsområder

Læs mere

 

Boganmeldelse: RESILIA - Cyber Resilience Best Practices

November 2015
Af Christian F. Nissen

Forfatter: AXELOS (Stuart Rance, Mike St. John-Green, Moyn Uddin)
Målgruppe: Praktikere og konsulenter, der har brug for best practice i spændingsfeltet mellem cybersikkerhed, informationssikkerhed og it service management.
Forudsætninger: Gerne kendskab til ITIL
 
Læs mere

 

itSMF Kort nyt

Her finder du navnenyt, ledige job, info om udenlandske itSMF konferencer og events samt andre korte nyheder om ITSM professionen.
Læs mere