Nyhedsbrev nr. 47 · April 2016


Kristian Hjort-Madsen, BEC: ”ITIL hører hjemme i direktionen”

 

April 2016

Af Flemming Kjærsdam

De fleste it-organisationer flytter ITIL ned i driften. Det mener direktør for teknologi og operational excellence Kristian Hjort-Madsen, BEC, er forkert. Fordi, hvis ITIL starter i it-driften, bliver det dér. Det kommer aldrig op på ledelsens bord. Og det er forkert. ITIL hører hjemme i direktionen.

Da direktør for teknologi og operational excellence, Kristian Hjort-Madsen holdt indlæg på itSMF-konferencen i oktober 2015 var hans udmelding: ”ITIL er en direktionssag. Det hører til dér”.

”Hvis ITIL starter i driften, så bliver det dér. Dét, vi har formået i BEC, er at flytte ITIL op i direktionen. Topledelsen kender ITIL-terminologien, og vi forstår at sætte ITIL ind i sammenhæng med nye forretningsservices til de finansielle kunder. Hvis ITIL bliver i driften, bliver ITIL en diskussion om systemer og ikke om forretning. Det er vigtigt, at direktionen arbejder aktivt med services efter ITIL. Det er forudsætningen for også at få succes i driften,” siger Kristian Hjort-Madsen.

Da Kristian Hjort-Madsen begyndte i BEC i 2013 som ansvarlig for IT Operations og arkitektur, var det første han tog fat i, en analyse af BEC´s organisation. Han kom fra et job i konsulentvirksomheden Accenture, hvor han havde gennemført lignende analyser og transformationer i større virksomheder.

 





Læs mere

Det handler om at fange de sorte svaner

April 2016

Af Flemming Kjærsdam

Siden Statens It-projektråd blev etableret i 2011 er der gennemført 63 risikovurderinger af statslige it-projekter. Kontorchef Morten Ellegaard, Digitaliseringsstyrelsen, som er ansvarlig for det fælles ministerielle projektkontor og sekretariatsleder af Statens It-projektråd, fortæller, at der i rådets levetid med risikovurderinger ikke har været de store katastrofer.

 

Læs mere

 

Boganmeldelse: SIAM bog bygger oven på flere af de kendte rammeværk

April 2016

Af Caspar Miller, itSMF Publikationsudvalg

Titel: SIAM – Principles and Practices for Service Integration and Management 
Forfatter: Dave Armes, Niklas Engelhart, Peter McKenzie, Peter Wiggers
Målgruppe: IT-professionelle, særligt inden for kontrakt –og leverandørstyring og strategi, der ønsker et indblik i udfordringerne ved et komplekst leverandørnetværk.
Forudsætninger: Ingen, men generelt kendskab til IT Service Management og leverandørstyring er en fordel.
Læs mere

 

IT Service Management Konferencen 2016: Business as Usual?

IT Service Management og ITIL er ikke nye fænomener i it-afdelinger og serviceorganisationer og de fleste ITSM professionelle har mange års erfaringer med at modne service leverancer, processer og den generelle service og support. Så er ITSM ikke efterhånden Business as Usual? Skal vi fortsætte med at optimere, forbedre og forandre som vi har gjort i en del år? 

 

Læs mere

 

CFN People og Bluehat fusionerer

April 2016

Af Flemming Kjærsdam

CFN People og BlueHat har slået sig sammen under navnet BlueHat P/S på BlueHats adresse i Lyngby med Reni Friis som ny direktør og Christian F. Nissen og Thomas Fejfer som de to øvrige partnere. Firmaet skriver, at formålet med fusionen er at skabe en førende skandinavisk service management virksomhed.

Begge virksomheder er kendte inden for deres respektive domæner – ikke blot i Skandinavien, men globalt.
Læs mere

 

itSMF Kort nyt