Nyhedsbrev nr. 58 · Oktober 2017


Chefkonsulent Anders Linde, Dansk Standard: ISO 27001 er et godt sted at starte for It-organisationer, når de indfører GDPR

Oktober 2017
Af Flemming Kjærsdam

Den 25. maj 2018 træder EU's databeskyttelsesforordning (GDPR) i kraft. Fra den dato bliver forordningen en ny lov for databeskyttelse. Det overordnede mål er, at persondata skal behandles, opbevares og beskyttes bedre end tilfældet er i dag.

Keynote speaker Anders Linde, chefkonsulent hos Dansk Standard, åbner itSMF Danmarks konference i slutningen af oktober med et indlæg om EU´s nye persondataforordning (GDPR red).

”Hvis en IT-organisation allerede arbejder med et ledelsessystem for informationssikkerhed efter ISO 27001-standarden, så er GDPR en ny lovgivning, som kan køres ind i de eksisterende processer,” siger han.

Anders Linde giver det eksempel, at hvis en registreret person beder IT- eller HR-afdelingen om at slette vedkommende fra virksomhedens systemer, skal organisationen kunne tackle det.

Læs mere

Syv ud af 10 virksomheder har været udsat for cyberangreb i 2016

Oktober 2017
Af Flemming Kjærsdam


I løbet af de seneste år er risikoen for cyberangreb og it-kriminalitet kommet meget tæt på. Ifølge PwC´s undersøgelse fra 2016 har 69 pct. af de danske virksomheder været udsat for et cyberangreb.

Risikoen for cyberangreb er konstant stigende og trusselsbilledet flytter sig hele tiden.
 

Læs mere

 

ItSMF konferencen 2017

Oktober 2017
Af formand Michael Imhoff, itSMF Danmark


Vores 2017 konference nærmer sig med hastige skridt. Der er kun godt 14 dage til, at vi slår dørene op til årets største og bedste Service Management konference i Danmark. Og vi er klar. Programmet er på plads, konferencestedet er booket for længe siden, sponsorerne er klar til at rykke ind med deres stande, underholdningen står på spring, de frivillige har fordelt opgaverne og ikke mindst tilmeldingen er i fuld gang.

SIDSTE UDKALD FOR TILMELDING HER

Læs mere

 

Fremtidens services

Oktober 2017
Af Director, IT Management Stig Borchersen, Valcon


En service er en immateriel økonomisk aktivitet, hvor køberen normalt ikke får ejerskab af ydelsen. Processen for en service involverer oftest både leverandør og kunde, og kundens oplevede værdi varierer og er unik.

Læs mere

 

Fremtidens Service 4.0 teknologier

Oktober 2017
Af Director, IT Management Stig Borchersen, Valcon


Service 4.0 understøttes aktuelt af mindst 10 digitale teknologier, som muliggør ændrede forretningsmodeller og nye måder at arbejde på.
Læs mere

 

VeriSM

Oktober 2017
Af formand Michael Imhoff, itSMF Danmark


Har du hørt om iFDC or VeriSM? Sikkert ikke, men det kommer du til. iFDC står for International Foundation for Digital Competences og er et samarbejde mellem bl.a. VHP, EXIN og BCS. De har sammen med en række industrieksperter kreeret VeriSM, som står for Value-driven Evolving Responsive Integrated Service Management. Bag VeriSM står også Clare Agutter, som du kan møde på vores konference. Hendes emne er SIAM, men mon ikke også hun nævner VeriSM og har tid til en snak i pauserne?

Læs mere

 

Forslag til ny medlemsstruktur i itSMF Danmark