Bo Bo

itSMF i tykt og tyndt de første 10 år

Af Bo Svarre Nielsen
August 2013


Efter ITIL kom til Danmark, først hos PostDanmark og KMD, og efter itSMF Danmark blev stiftet, er det interessant at se, hvad der har optaget foreningen gennem de 10 år, den har eksisteret. Det er 10-års jubilæum i år. En gennemgang af konferenceprogrammerne giver et illustrativt indtryk af foreningens aktiviteter og hvilke emner, der optog sindene. Vi følger itSMF i tykt og tyndt. I de første år var programmerne meget naturligt præget af ”missionstilgangen”. Foreningen skulle sprede det glade budskab og fortælle så mange som muligt, hvad ITIL egentlig var og hvorfor det var så vigtigt at beskæftige sig med ITIL. Dermed fulgte naturligvis hvorfor det var så vigtigt at blive medlem af itSMF!

Det er værd at bemærke at begrebet IT Service Management, som vi i dag vel anser som det vigtigste, ikke rigtigt kom i fokus de første par år af foreningens levetid. Det var stadig ITIL, som var det fremherskende begreb.

Gennem alle årene har der været indlæg om virksomheders brug af ITIL eller IT Service Management, indlæg om specifikke processer og nyheder inden for ITIL. Det er naturligt for en forening som vores.

ITIL og de andre
Der er imidlertid et par andre tendenser i løbet af de 10 år, som jeg synes det er værd at nævne. ITIL er jo ikke det eneste rammeværk, som findes. Andre metoder bliver ”hotte” og itSMF synes konstant at skulle finde sin placering blandt de mange reelle eller oplevede konkurrenter. Der har været utallige indlæg om ITIL og … Lean, CMM, SOX, ISO15000, Prince2, Kepner Tregoe, Six Sigma og mange, mange andre. Det er nok et tegn på at Service Management endnu ikke er en naturlig på at arbejde på for mange organisationer. De søger konstant efter en ”silver bullit”, som kan løse deres problemer enkelt og let. Der er altså stadig meget at gøre for en forening som itSMF

En anden tendens, som er værd at nævne, er de lidt spredte forsøg på at positionere IT Service Management på et mere strategisk niveau i virksomheden. Man har altid sagt at dette emne er vigtigt, men det har ikke rigtig vist sig på konferencerne. På konferencen september 2013 konferencen optræder det faktisk ikke overhovedet. Man kan så spekulere på om det virkelig er vigtigt eller om den katastrofalt dårlige ITIL bog Service Strategy har taget modet fra ITIL evangelisterne.

Endelig kan man se, at foreningen prøver at illustrere, at ITIL har gjort en forskel. At ITIL har bidraget til værdiskabelsen, som det hedder nu om dage illustreret af titlen på forårets konference i 2010 ”Den gode historie”. Det kræver muligvis endnu et forsøg, siden en efterfølgende konference fik titlen ”Op på hesten igen”. Det skal imidlertid nok lykkes, når vi bliver ”Hurtigere, Højere, Stærkere”, som 2013 konferencen hedder.

Det har været en fornøjelse at være med i ItSMF i de forgangne 10 år. Meget er sket, men som sagt løber foreningen ikke tør for opgaver lige foreløbigt.