Kaimar Karu Kaimar Karu

Det nye IT og fremtiden for Service Management

September 2014
Af Flemming Kjærsdam


IT Service Management entusiasten, Kaimar Karu, der er ansvarlig for ITSM hos AXELOS Global Best Practice, som ejer rettighederne til ITIL, kommer som hovedtaler på den danske efterårskonference om fremtiden for IT Service Management. Det er et emne, som nyhedsbrevet har fulgt i det seneste år. Men vi har opvarmning – inden efterårskonferencen – fået et interview med ham, der om nogen sidder med nøglen til fremtiden for Service Management og ITIL.

Hvordan ser du på fremtiden for ITIL og DevOps i generelle termer?


”Tidligere var der mange ting inden for IT, som ikke var teknologisk muligt eller som ikke var omkostningseffektivt. Det er nu ændret. Disse ting har over tid udviklet sig til at være normen. Det kræver en helt anden tilgang til at styre IT. Både set fra et infrastruktursynspunkt, hvor det handler om at udnytte Cloud kapacitet og fra et Service Management synspunkt. Sidstnævnte har, for at være fair, ikke ændret sig så meget. Men forskellen er, at en ineffektiv it-organisation kunne tidligere overleve, selv når den ignorerede de mest grundlæggende principper for effektiv Service Management. I dag går det ikke”.

”IT er af resten af organisationen blevet opfattet som en omkostning. Desværre har it-afdelingen opfattet det på samme måde - og denne opfattelse skal ændres. IT tilfører værdi til resten af organisationen. Det har det altid gjort. It-organisationen er også nødt til at kommunikere bedre, hvad den ”virkelig” og formå at få resten af organisationen til at forstå værdikæden i virksomheden, og it-organisationens rolle i den”.

”Resten af organisationen har stadig brug for en internetforbindelse på kontoret, og printere, og få de bærbare computere koblet sammen. Men disse evner er blevet en gængs handelsvare. Dét, der gør forskellen, er graden af effektivitet og at det kører problemfrit. Det er Best Practice, når det anvendes korrekt. Det fjerner hovedpinen for en masse mennesker. Dette er ikke "magi" længere. Og det er blevet meget synligt, hvad it-organisationen gør og ikke gør. Man behøver ikke at være it-specialist for at opbygge en hjemmeside, at oprette forbindelse til et netværk eller købe en ERP-løsning til organisationen. Den sande værdi af IT ligger i at hjælpe organisationen til at få forretningen til at vokse. Først ved at forstå den business virksomheden er i, og dernæst se på, hvad der findes af teknologiske muligheder for virksomheden”.

”DevOps er en filosofi, der tager fat om mange af de samme områder som ITIL gør. De stiller de samme spørgsmål. ”Hvorfor” er ofte det samme. Forskellen på "hvordan" det løses er noget anderledes. Har du brug for change management i DevOps verdenen. Absolut. Er hver eneste ændring nødt til at gå igennem en CAB. Absolut nej. Det er ikke sådan, at ITIL giver instruks om dette. Bare kig på definitionen af standard changes. Men det er bare sådan, at vi meget ofte ikke har leveret Best Practice på den bedst mulige måde. Vi omfavner DevOps og niveauet af praksis som det bringer ind i ITSM verdenen. Men vi er som industri nødt til at forstå dette 'hvorfor' bag de begreber og principper i DevOps. Og ikke smide barnet ud med badevandet i vores forsøg på at blive mere devopsy”.

Foruden jobbet i London som ansvarlig for ITSM i Axelos, er Kaimar Karu også formand for itSMF i Estland. Han er programsat den onsdag den 29. oktober kl. 9.45 på Hotel Comwell i Køge.
 

.







Kaimar Karu, Head of ITSM at AXELOS