boganm. boganm.

Månedens bog september 2014

September 2014
Af Christian F. Nissen, Publikationsudvalget


Titel: "The Phoenix Project: A Novel about IT, DevOps, and Helping Your Business Win"

Forfatter: Gene Kim, Kevin Behr og George Spafford

Antal sider: 345. Fås som e-bog (Kindle), hardcover og paperback

Udgivet: 2013

ISBN: 978-0988262591


Målgruppe:
Alle, der har erfaring med it

Indhold og bedømmelse:
Jeg havde virkelig set frem til at læse denne bog, ikke mindst fordi mine få samtaler med Gene Kim har været lovende, og fordi bogen har været omgærdet af en voldsom hype i USA - selv blandt folk, som jeg sætter meget højt.

Den er da også velskrevet, underholdende og let læst. Bogen er udformet som en roman, hvor vi følger et team i en virksomhed med dens udfordringer med it, herunder projektstyring, udvikling og drift, og særligt samspillet mellem it-afdelingen og den resterende del af virksomheden.

Bogen er blevet lanceret som DevOps-bevægelsens manifest. Men de første 90 pct. af bogen handler imidlertid om brugen af traditionelle produktionsmetoder i forhold til it og først på bogens sidste sider løftes sløret for DevOps’ herligheder.

Så hvis du er fortrolig med Total Quality Management, Work System Theory, Lean og ITIL er der ikke meget nyt at komme efter. Faktisk arbejdede vi, da jeg var ansat i Post Danmark for mere end ti år siden, allerede efter langt de fleste af de principper, som bogen introducerer. Bogen er bygget op om ”tre veje”, der dækker over de klassiske principper systemtænkning, feedback og løbende forbedring. Bevares, det er en god historie, og den får læseren til at reflektere over de grundlæggende principper fra nye vinkler. Men banebrydende er det på ingen måde!

Guldet præsenteres på bogens sidste sider, hvor DevOps bliver iklædt kød og blod. Det er simpelt nok at forstå, at vi ved at eliminere skellet mellem udvikling (Dev) og drift (Ops), fjerne overgange og tilbageløb og optimere værdikæden, kan øge både agilitet, effektivitet og stabilitet. Men at gøre det i praksis, er langt fra så let, og her udmærker bogen sig ved at lægge ryg til konkrete eksempler på automatiseret deployment, styring med configuration settings, funktionalitet, der kan ”tændes og slukkes” i produktion, opsætning og styring af miljøer på samlebånd, introduktion af tilsigtede fejl, chaos monkeys, hacking, sikkerhedstests etc. Alt sammen i et realistisk plot, som ikke er svært at forestille sig i sin egen virksomhed. Disse tanker kommer til at ændre den måde vi tænker udvikling og drift i fremtiden. Men det er som i eventyrene – heltinden skal så grueligt meget ondt igennem, førend hun får sin prins.

En mere grundlæggende kritik af bogen er dens ensidige fokus på produktionsprincipper som inspiration til, hvordan vi kommer videre med service management. I servicevidenskaben vil det blive betegnet ”Goods Dominant Logic” (GD-Logic). Vi overtager principperne fra vareproduktion på ”servicefabrikken”. Det er min oplevelse, at det er en udbredt tendens på den anden side af Atlanterhavet netop nu.

Og det er helt klart, at vi selvfølgelig skal lære af ganske almindelige produktionsprincipper i it, særligt når det kommer til request fulfillment, forebyggende vedligehold, reduktion af spild, ressourcestyring etc.

Men netop i disse år erfarer vi, at det udelukkende er 'license to operate'. Det kræver langt mere end at optimere service systemet (læs: produktionsapparatet) at klare sig i konkurrencen. Særligt fordi it-produktionsapparatet i stigende grad overtages af eksterne tredjeparter. Vi må derfor anlægge en ”Service Dominant Logic” (SD-Logic) til vores arbejde. Vi må fokusere på styring af vores serviceportefølje, serviceintegration (SIAM), moments of truth (service act) etc. Det er her konkurrencekraften i et servicesamfund skal findes.

The Phoenix Project anviser de helt basale forudsætninger – men ikke målet for service management. Og det kan bekymre, hvis det er et udtryk for den aktuelle amerikanske modenhed på området.

Find månedens bog her

 

.